Lot in het nieuws

Brondata zit in het DNA van Lot Hypotheken

Publicatie van InFinance

Door optimaal gebruik te maken van brondata werkt Lot Hypotheken sinds de start in 2020 aan een veiliger, papierloos, eenvoudiger en daarmee sneller hypotheekproces. Inmiddels wordt bij de geldverstrekker in bijna een kwart van de aanvragen die adviseurs indienen brondata toegepast.

De Gouden Lotus Award Brondata is een initiatief van InFinance en HDN (Hypotheek Data Netwerk) en zet adviseurs en geldverstrekkers in de schijnwerpers die vooroplopen in het gebruik van brondata in het hypotheekproces. Op basis van HDN-data is Lot Hypotheken op dit moment in de categorie Hypotheekverstrekker Middelgroot het meest impactvol met brondata. De belangrijkste indicator die HDN hiervoor heeft gebruikt, is het percentage van de hypotheekaanvragen dat met brondata is gedaan. Bij Lot Hypotheken is dat bijna 25 procent. Daarnaast is er ook gekeken naar het gemiddelde aantal documenten per aanvraag en naar de gemiddelde doorlooptijd, waarbij een snellere doorloop een aanwijzing is dat er meer is geautomatiseerd op brondata.

Paul van Polanen, Business Manager Operations bij Lot Hypotheken, is vooral blij dat de award is gebaseerd op het werkelijke brondata gebruik en niet op basis van meningen. “Een kwart van de adviseurs die een Lot-aanvraag doet gebruikt brondata. Daar zijn we heel blij mee, maar het is nog lang niet genoeg. Dat percentage moet en kan echt verder omhoog. De Gouden Lotus Award Brondata is voor ons een goede stap in die richting en een extra motivatie om de ingeslagen weg voort te zetten. Bij Lot Hypotheken zijn we op alle onderdelen in de keten voortdurend op zoek naar dingen die we beter kunnen doen om het proces te verbeteren. Brondata speelt daarin een belangrijke rol omdat dit in het proces van de dossiervorming een hoop irritatie en obstructie wegneemt.”

HDN Informatiebericht

In het voorjaar introduceerde Lot Hypotheken de digitale identificatie via OcktoID en zette daarmee opnieuw een grote stap in het gebruik van brondata bij hypotheekaanvragen. Via deze dienst kunnen klanten zich digitaal identificeren via iDIN en de BasisRegistratie Personen (BRP). Dat maakt het aanleveren van een kopie identiteitsbewijs overbodig en daarmee weer een document minder op de stukkenlijst. Klanten konden al gebruikmaken van de mogelijkheid om via de Ockto-app diverse gegevens te verzamelen voor hun hypotheekaanvraag. Ockto haalt deze informatie direct en digitaal op bij de bron.

Recent kondigde Lot Hypotheken samen met NIBC aan dat het HDN Informatiebericht (IA/IX) succesvol live was gezet. Hiermee kunnen intermediairs rechtstreeks vanuit hun eigen CRM- of adviespakket de meest actuele hypotheekgegevens van hun klanten ophalen en verwerken. Een belangrijke stap richting nog efficiëntere processen en betere dienstverlening binnen de hypotheekbranche op het gebied van actief beheer. Na een systeemcontrole of de klant toestemming heeft gegeven voor het delen van zijn klantgegevens, ontvangt de adviseur onder andere de oorspronkelijke hypotheeksom, risicoklasse, energieklasse, het nog openstaande bedrag, de resterende looptijd, de rente en de rentevaste periode van alle leningdelen.

Lot Hypotheken is ook betrokken bij het afsprakenstelsel Zorgeloos Vastgoed dat met partijen in de hypotheekketen werkt aan de ontwikkeling van een digitale koopakte. Naar de mogelijkheid om data vanuit e-wallets (persoonlijke digitale kluis met digitale identiteit) te ontsluiten wordt eveneens gekeken. Een ander punt van aandacht heeft de salarisstrook die nu nog nodig is bij de IBL-rekentool.

Maarten Scholtheis, Productmanager Hypotheken bij NIBC: “We onderzoeken hoe we de gegevens, waarvoor nu nog een fysieke loonstrook nodig is, op een andere manier binnen kunnen halen. We kijken ook naar kruiskoppelingen tussen brondata en PSD2 en straks ook PSD3. Die moeten het in de toekomst voor de adviseur mogelijk maken om op basis van het netto besteedbaar inkomen te kijken wat zijn klant verantwoord kan aflossen. Daarmee personaliseer je de hypotheek op basis van de levensstandaard van de klant.” Tot slot streeft Lot Hypotheken ernaar om het aantal dataleveranciers snel uit te breiden.

Door het intermediair te ondersteunen en te begeleiden bij het gebruik van brondata en door steeds meer brondata-mogelijkheden aan te sluiten of zelf te ontwikkelen, verwacht Lot Hypotheken dat het percentage hypotheekaanvragen waarin brondata is toegepast snel zal stijgen. Daarbij benadrukt Van Polanen dat brondata geen doel op zich is. “We willen het snelste proces met de ultieme klantervaring neerzetten. Het gebruik van brondata is een belangrijk instrument om dat doel te bereiken. Je moet daarvoor ook kritisch blijven kijken naar je stukkenlijst, kredietgids en het acceptatieproces. Dat en alle eerdergenoemde initiatieven moeten het mogelijk maken dat we volgend jaar het percentage aanvragen met brondata kunnen verdubbelen naar 50 procent.”

Consistemnt beleid cruciaal

Het intermediair dat samenwerkt met Lot Hypotheken is volgens Scholtheis gewend om met brondata te werken. “Vanaf het begin hanteert Lot Hypotheken organisatiebreed een consistent brondatabeleid en dat maakt het voor de adviseur helder en duidelijk. Juist daaraan ontbreekt het nog wel eens in de markt.”, aldus Scholtheis. “Je kunt brondata aanbieden, maar als daaromheen een kader zit dat alleen maar mitsen en maren opwerpt dan loopt de adviseur vast en zal hij het niet gebruiken. Bij Lot Hypotheken worden alle kaders standaard getoetst op het gebruik van brondata. Daarmee maak je het verschil in gebruikersgemak.”

Uit recente masterclasses waarin het gebruik van brondata door adviseurs centraal stond, zijn waardevolle inzichten naar voren gekomen, vertelt Scholtheis. “Veel adviseurs zijn in de beginfase met brondata aan de slag gegaan, maar dat bracht ze niet wat ze ervan hadden verwacht. Daarna hebben ze het ook niet meer geprobeerd. Dat is zonde, want ook al zijn we er met de huidige stand van de techniek nog niet, het gaat onbeschrijfelijk veel beter dan in de beginfase. Laat die eerste ervaring je niet tegenhouden om opnieuw met brondata aan de slag te gaan. Met de juiste ervaring zul je zien dat je niet anders meer wil. Ook voor brondata geldt: onbekend maakt onbemind. We moeten de bezwaren overwinnen, goed blijven luisteren naar de feedback van adviseurs en met elkaar in gesprek blijven.”

Het gebruik van brondata levert niet alleen de hypotheekverstrekker voordelen op, zoals wel eens wordt gesuggereerd als argument om het niet in te zetten. Van Polanen: “Het zwaartepunt van de frustratie in de bemiddelingsfase zit hem in het gepingpong van dossiers omdat stukken niet juist zijn of kruisjes op de verkeerde plek staan. Met brondata pak je die frustratie aan. We zijn in staat om, op de koopakte en echtscheidingsstukken na, het hele dossier op basis van brondata te verwerken.

Als je dat combineert met de snelle doorlooptijden die Lot Hypotheken hanteert (beoordeling compleet dossier binnen een dag) dan versterkt dat elkaar enorm. Genoeg voordelen dus om nu met brondata aan de slag te gaan!”

Aan de slag met brondata

Ga direct aan de slag met brondata. Bekijk hier hoe brondata het hypotheekproces voor jou en jouw klanten sneller en makkelijker maakt.