Bewustzijn woningverduurzaming groeit onder consumenten

Adviseur heeft cruciale rol bij het bespreken van energiebesparende maatregelen in hypotheekadvies

Het onderwerp woningverduurzaming komt steeds meer ter sprake tijdens een hypotheekgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van Lot Hypotheken onder 1.500 klanten. Ruim 49% van de ondervraagden geeft aan dat woningverduurzaming is besproken tijdens het hypotheekgesprek. Dit is een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor (42%). Het bewustzijn over verduurzaming groeit, zeker onder woningkopers.

Dat verduurzaming steeds belangrijker wordt, is niet verrassend in deze woning- en energiemarkt. Het percentage van de ondervraagden in het Lot onderzoek dat aangeeft zélf verduurzaming ter sprake te brengen tijdens een hypotheekgesprek, is van 17,4% naar 25,9% gestegen. “Mooi om te zien dat steeds meer woningkopers en woningbezitters zelf het initiatief nemen om verduurzaming ter sprake te brengen”, zegt Saskia Buursink, Directeur Lot Hypotheken. “Hier blijkt uit dat ze beter geïnformeerd zijn en zich bewuster zijn van de mogelijkheden van verduurzaming.”

Adviseur speelt cruciale rol

Toch blijft de rol van de adviseur cruciaal. Adviseurs moeten goed geïnformeerd zijn over verduurzamingsmogelijkheden en financiële voordelen om klanten goed te kunnen adviseren. Uit het onderzoek van Lot komt naar voren dat in 38,2% van de hypotheekadvies trajecten het onderwerp verduurzaming niet actief is besproken. Een kleine verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor (42,3%). Er valt dus ook aan de adviestafel nog winst te behalen. Door verduurzaming te integreren in de hypotheekplannen wordt er financiële ruimte gecreëerd voor energiebesparende maatregelen wat leidt tot lagere energiekosten en meer wooncomfort.

Verduurzaming toegankelijker maken

Om het voor woningkopers aantrekkelijker te maken om te verduurzamen biedt Lot de Duurzaamheidshypotheek aan: hiermee kunnen consumenten tot €35.000 extra lenen voor energiebesparende maatregelen tegen een lagere rente en krijgen ze bij het afsluiten van een hypotheek een gratis energiebespaarrapport. Daarnaast kijkt Lot ook naar andere oplossingen voor consumenten. Lot streeft ernaar om de bewustwording rond woningverduurzaming nog verder te vergroten en de drempel voor zowel adviseurs als consumenten te verkleinen. Zo ontwikkelt Lot een nieuwe verduurzamingspropositie die dit najaar wordt geïntroduceerd. Hiermee stelt Lot bestaande klanten in staat op een eenvoudige manier hun bestaande woning te verduurzamen. Buursink: “We stimuleren onze bestaande klanten om te verduurzamen en we vinden dat we ze hierbij ook zo goed mogelijk moeten faciliteren. Met deze nieuwe propositie bieden we onze klanten een laagdrempelige en kostenaantrekkelijke mogelijkheid om energiebesparende maatregelen te financieren en zo het EPC label van hun woning te verbeteren.”